Prevence infarktu

Co můžu udělat pro to, abych si udržel zdravé srdce?

Předcházení vzniku aterosklerózy a zabránění jejímu zhoršování je nejúčinnější prevencí vzniku infarktu myokardu. Jedním z nejdůležitějších rizikových faktorů je věk, který bohužel nelze ovlivnit. Co je možné udělat pro to, aby cévy těla zůstaly co nejdéle zdravé?

Správně se stravovat...

Omezte kalorický příjem, vynechte sladkosti a pokrmy plné nekvalitních tuků, nebo je jezte jen zcela výjimečně. Přidejte do svého jídelníčku barvy – ovoce a zeleninu všech druhů. Cíle zdravého stravování jsou vlastně tři – omezení množství celkové energie, kterou potravou přijímáme, omezení složek potravy působících negativně na naše srdce a krevní oběh, jejich nahrazení potravinami, které působí naopak příznivě.

Co tedy omezit a čím to nahradit?
Potraviny plné nekvalitních tuků – ztužené margaríny, příliš tučná masa, tučné sýry. Tuk ale tělo potřebuje – mnohem příznivěji na něj ale bude působit ten, co je součástí ořechů, olivového oleje či ryb.

Rychlé zdroje energie – sladkosti a cukrovinky – rychlý příval energie, který obdrží tělo po snězení zákusku či čokoládové tyčinky najde uplatnění možná uprostřed vysokohorské túry či zápasu v tenise. V ostatních případech zareaguje metabolismus velkým vyplavením inzulinu, uložením energie „na později“ do tukové tkáně. Když už máme chuť na sladké, je vhodné sáhnout po ovoci. Obsahuje také nějaký „rychlý cukr“, ale mimo to i spoustu vitamínu a rostlinných látek, které tělo může využít účelněji, než pouhým uložením „na horší časy“.

Alkohol – ano, či ne?
Otázka ochranného vlivu malého množství alkoholu (především červeného vína) na cévy lidského těla byla populární v několika posledních desetiletích. Moderní a poctivě provedené studie ale dokázaly, že nejlepší dávkou alkoholu je skutečně 0 g za den. Velmi malé množství alkoholu (sklenička vína či jedno malé pivo za den) však zřejmě srdci zásadně neškodí. Zároveň je ale třeba mít na paměti, že alkoholické nápoje mimo samotné jedovaté sloučeniny etanolu obsahují i velké množství energie, která se ukládá do tukových zásob.

Dostatečně se hýbat!

Přiměřený pohyb má doslova blahodárný efekt na naše cévy i srdce. Pravidelná fyzická aktivita zlepšuje metabolismus těla - a nejedná se zdaleka jen o spalování tuků…

Díky pohybu dochází k příznivým změnám v hladinách cholesterolu v krvi, což brání zhoršování aterosklerózy. I velmi mírný trénink funkce plic a srdce, ke kterému dochází třeba i jen při půlhodinové procházce, je pak skvělou prevencí postižení srdečního svalu při stresu různého původu.

A není nutné trhat rekordy. Pro příznivý efekt na naše zdraví je vhodný pohyb o nižší intenzitě vykonávaný po delší dobu (alespoň 30 minut v kuse) několikrát týdně. Najít si třikrát týdně čas pro delší procházku s partnerem, nebo třeba jen chodit pěšky do práce a z práce má tak mnohdy lepší efekt, než se během 20 minut úplně vyčerpat v posilovně či na běžícím pásu. Najděte inspiraci třeba na 6000kroku.cz.

Zanechat kouření

Nikotin, dehet a další desítky látek obsažených v cigaretovém kouři mají devastující vliv nejen na plíce, do kterých je při kouření vdechujeme, ale i na naše cévy. V tepnách srdce, končetin či hlavy podporují zánětlivý proces spojený s aterosklerózou, zvyšují krevní tlak i tepovou frekvenci. Bohužel řadu účinků na cévy má právě nikotin, proto i jeho užívání v jiné formě – elektronické cigarety apod. zvyšuje riziko onemocnění ischemickou chorobou srdeční.

Kuřák má oproti stejně starému nekuřákovi skoro 3x větší šanci, že onemocnění závažnou chorobou koronárních tepen nebo dostane infarkt myokardu. Už v prvních dnech, týdnech a měsících po zanechání kouření toto riziko ale dramaticky klesá. Přestat kouřit se proto vyplatí vždy a v každém věku.

Léčit vysoký krevní tlak, diabetes i vysoké hladiny cholesterolu

Když už přece jen dojde k rozvoji některé z civilizačních chorob, je nezbytné jí správně léčit, a tak předejít komplikacím, mezi které patří právě cévní choroby v čele s ischemickou chorobou srdeční a infarktem myokardu.

  • pacienti trpící vysokým krevním tlakem výrazně sníží své riziko, pokud se podaří dlouhodobě dosahovat hodnot krevního tlaku pod 140/90mmHg při měření lékařem a pod 135/85mmHg při domácím měření. Užívání hlavních skupin léčiv na snížení krevního tlaku (ACE-inhibitorů, diuretik i blokátorů vápníkových kanálů) prokázalo významné snížení rizika akutního koronárního syndromu
  • diabetici mohou zásadně zlepšit své riziko dobrou kompenzací diabetu prováděnou ve spolupráci se svým lékařem, snížením hmotnosti (platí pro diabetiky 2. typu)
  • vysoké hladiny cholesterolu, především LDL cholesterolu, vedou ke zhoršování aterosklerózy a zvětšování plátů uvnitř cév. Dieta, případně léčba preparáty jako jsou statiny, vede ke snížení hladin LDL cholesterolu. Tím je možné zásadně zpomalit aterosklerózu a oddálit a zásadně omezit riziko vzniku komplikací, jako je například infarkt myokardu

Care Comm s.r.o., Klicperova 604/8, 150 00 Praha 5 2022